Debt-solving Policy Contends Common Sense

This article was originally written for “Hospodárske Noviny” and published on April 20th. Edited version here.

Keď sa malého dieťaťa opýtate, koľko je dva plus dva, s pomocou prstov zväčša odpovie správne.  Štyri. Prečo školáčik nebude zanovito tvrdiť, že je to šesť, a tvrdošijne presviedčať, že má pravdu? Lebo jeho myseľ nie je zaťažená politikou a silným lobingom. Na rozdiel od eurozóny, kde rozhodovanie už dávno prestalo mať ekonomickú logiku a riadi ho politika záujmov. A tak Grécko môže tvrdohlavo presviedčať, že reštrukturalizovať nebude, hoci ekonómovia inú cestu nevidia. Tak ako Portugalsko dlho nepotrebovalo pomoc… Až kým o ňu nepožiadalo.
.
Argumenty podobné tomu, že sa nedá míňať viac ako zarábať, už lietajú éterom dlho. Kým analytický svet upozorňoval, že v súčasnom stave Atény svoje záväzky nebudú schopné splácať, špička eurozóny vrážala do Grécka ďalšie miliardy. Teraz ukazujú správy z Atén, že sa nedá naraz škrtať vládne výdavky rádovo v desiatkach percent bez toho, aby sa tým nepriškrtil hospodársky rast. A s ním spojený výber daní a zamestnanosť. Špirála, ktorá sa po roztočení nezastaví len tak, na povel. Lenže pomalý úpadok je pre voliča, zdá sa, menej bolestný, aj keby mal trvať mnohonásobne dlhšie. A politika má svoje pravidlá logiky.

Pravidlá, ktoré nie sú v súlade so zdravým rozumom. Tak napríklad Írom sa nemala dostať pomoc, pokiaľ nezvýšia sadzby korporátnych daní. Prečo? Lebo to dráždi Nemcov a Francúzov? Skvelé. Takže za bránami Dublinu asi stoja zástupy investorov, ktorí chcú dať prácu tisíckam Írov, no čakajú len na zvýšenie daní.

Rozhodovanie európskych lídrov a presadzovanie riešení bolo aj v minulosti dlhé a zložité. Kľúčové boli pritom záujmy tých, ktorí rozhodovali, teda vlád. Výsledkom bol zvyčajne prienik návrhov s najmenším odporom zúčastnených. A rýchlosť presadenia závisela od toho, ako vysvetlia vlády svojim voličom, že to, čo robia, je pre nich vlastne výhodné. Prípadne, nakoľko sa boja ich hnevu priživovaného opozíciou. A že to nie je len formulka, ukázali (Praví) Fíni.

To, aby bolo jasné, prečo sa o nástupcovi eurovalu tak dlho rozpráva a stále nie sú dotiahnuté detaily. Ešte dôležitejšie je však vrátiť sa k tomu, prečo sa lídri eurozóny tvária, že dva plus dva je šesť. Teda prečo tak urputne odmietajú reštrukturalizáciu, čiže riadený či mäkký bankrot. A trvajú (zatiaľ) na splácaní dlhov do posledného eurocenta, aj keby na to mali dlžníkom sami požičať. Nehovoriac o tom, že tým len naťahujú agóniu dlhových hriešnikov. História predsa pozná mnoho štátnych bankrotov, ktoré neznamenali koniec sveta. A to aj v Európe, nielen v Latinskej Amerike.

Zásadným prvkom celého obrazu je, že riešenie cez jednu z mäkších foriem bankrotu naráža na odpor finančných hráčov. Investorov, bánk, špekulantov … Na rozdiel od voličov v národných krajinách, finanční aktéri sú koncentrovanejší a majú lepší prístup k politikom. Ich záujmy sú tak jasnejšie a silnejšie artikulované. Preto je pre vlády ťažké ísť proti nim a ich peniazom. Lebo prienik záujmov, ktoré by si veľmi neodporovali, je takmer nulový. A politika, ako už vieme, má svoju logiku.

Euroval ani Európsky stabilizačný mechanizmus dlhovú krízu neriešia, iba ju pred sebou tlačia v čase. Vysoko postavení ekonómovia Medzinárodného menového fondu údajne pre Economist priznali, že bankrot je jedinou cestou von pre štáty ako je Grécko. Z Atén prichádzali v uplynulých dňoch rovnaké šumy. Lenže politika najmenšieho odporu, taká charakteristická pre úniu, zatiaľ vyhráva nad ekonomickým učením a zdravým rozumom vôbec. Koncentrovanejšie a silnejšie záujmy majú zjavne prednosť. Do akého stavu musí padnúť eurozóna, aby politickí lídri priznali, že sa v minulosti prepočítali? A zistili, že dva a dva sú skutočne štyri?


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *