Scanner Off, Cigarettes On

AFTER half a year of complaints, slovak state was forced to turn off the X-ray scanner on ukrainian-slovak border. Ukraine says it is damaging the health of their people. Slovak officials are implying the smuggling gangs behind the scene.

The interview was published in Pravda daily paper on August, 22. (webpage here). Deputy Director of Border and Duty Control Office confirmed, that turning the X-ray scanner off practically increases the risk of smuggling. Controlling the trains Moreover, in the past, every time they turned it on again, they found illegal cigarettes in the very first train crossing the border.

I have no doubts the cigarette gangs are behind this all. All puzzle pieces goes together very well and Ukraine showed no hard evidence.  Sadly enough, slovak government is openly blackmailed in the 21st century by mafia, making weak excuses. One always wonder what will come next?

INTERVIEW:

Váš úrad má na starosti celú hranicu s Ukrajinou. Aká je momentálne situácia na priechode Užhorod – Maťovce?
Vláda rozhodla a minister financií dal pokyn, aby sme v Maťovciach zastavili monitorovanie tovarov skenerom. Od obnovenia vlakovej premávky sme zvýšili počet colníkov, nasadili cvičené psy a colný dohľad vykonávame tak, aby bola plne zabezpečená ochrana vonkajšej hranice spoločenstva.

Čo hovoríte na výhrady ukrajinskej strany, že skener je nestabilný a škodí zdraviu?

Regionálny úrad verejného zdravotníctva po vyhodnotení meraní vykonaných v Maťovciach 11. augusta 2009 súhlasil s okamžitým spustením skenera do prevádzky. Colný úrad Michalovce nemá dôvod spochybňovať iný kompetentný orgán štátnej správy. Moji kolegovia sa pravidelne zúčastňujú na zdravotných prehliadkach a žiadne problémy sme nemali. Vyjadrenia ukrajinskej strany nekomentujem.

Môžete bližšie opísať, ako prebiehala kontrola pomocou skenera?
V čase, keď bol skener zapnutý, ukrajinská strana nahlásila príchod vlaku. Špeciálne školený personál sa potom pripravil na kontrolu pomocou skenera. Cez kontrolný tunel prechádzal vlak a skenovanie sa začínalo, až keď rušeň prešiel, čiže až prvý vagón.

Ako sa postupovalo ďalej?
Vlak došiel do stanice a medzitým colníci vyhodnotili snímky zo skenera, stanovili riziko, zaznamenané odchýlky. Ak žiadne neboli zistené, hliadka skontrolovala rušeň zvnútra aj zvonku a tovar bol colne prerokovaný.

Ak boli zistené odchýlky?
Colníci urobili ručnú kontrolu v konkrétnom, označenom vagóne. Spravidla ak boli zistené odchýlky, fyzická kontrola našla nezákonne dovážaný tovar. Od spustenia do prevádzky skener odhalil 7 prípadov, pri ktorých bolo nájdených 1 620 000 kusov cigariet. Únik na cle a daniach bol viac než 183-tisíc eur.

Ako kontrolujete hranicu teraz, keď je skener vypnutý?
Momentálne colníci kontrolujú vlak po príchode do stanice. Naše hliadky sme výrazne posilnili ľuďmi z iných útvarov, využívame služobné psy cvičené špeciálne na vyhľadávanie tabaku. Colný úrad v Michalovciach má piatich psov vycvičených na vyhľadávanie tabaku, po vypnutí skenera nás posilnili ďalší psovodi z viacerých útvarov z celého Slovenska.

Mohli by ste opísať ako prebieha pašovanie na priechode v Maťovciach, kde pašeráci najčastejšie ukrývajú kontraband?
Vo väčšine prípadov sú cigarety ukryté pod povrchom oficiálne dovážaného tovaru. Ide najmä o rudu a čierne uhlie. Len v jednom prípade sme našli cigarety v konštrukčných dutinách na podvozku vagóna.

Je pravda, že keď bol skener vypnutý, bola zvýšená pašerácka aktivita?

Áno. Od spustenia skenera sa niekoľkokrát vyskytli technické poruchy, ktoré sme v krátkom čase odstránili. Keďže skener vydáva pri svojej prevádzke zvukové a svetelné signály, nedása utajiť, keď nefunguje. Skutočne sa stalo, že keď sa prevádzka obnovila, a verejnosť o tom nevedela, hneď pri prvom vlaku sme našli cigarety. A keď 5. augusta prebiehalo pracovné stretnutie aj s ukrajinskou stranou, a bolo vopred známe, že skener bude vypnutý, našli colníci pri fyzickej kontrole 60-tisíc kusov pašovaných cigariet pod vrstvou železnej rudy.

Spolupracujete aj s ukrajinskou stranou pri boji proti pašovaniu?
Spolupráca je výraznejšia na cestných priechodoch a spočíva najmä v administratívnej spolupráci, ale problémy sa riešia aj operatívne. V Maťovciach to nie je dennou ani bežnou rutinou.

Robíte kontroly aj na základe tipov od ľudí?
Kontroly vykonávame cielene, aby sme čo najmenej obmedzovali prestup tovaru, dopravných prostriedkov a osôb. Áno, spolupracujeme aj s inými zložkami štátnej správy a niekedy aj s verejnosťou.

Čo okrem cigariet sa ešte bežne pašuje?
V Maťovciach ide výhradne o cigarety. Na iných priechodoch ide aj o iný tovar, najmä zaťažený spotrebnou daňou – alkohol a pohonné látky. Cigarety, ktoré prepadnú v prospech štátu, sa zničia.

Dá sa povedať, že kontrola po vypnutí skenera je sťažená alebo menej efektívna?
Robíme všetko pre to, aby sme každý prípadný nelegálny dovoz tovaru odhalili. Pochopiteľne, miera rizika je vyššia pri vypnutí skenera. Pri kontrolách v súčasnosti používame lopaty, sondážne tyče, služobných psov. Kontrola je zároveň podstatne dlhšia, ale zatiaľ to neobmedzuje množstvá prepravených tovarov. Je to však náročné. Zbytočne sa tiež naťahuje čas.

Ako to vnímajú vaši kolegovia na hranici?
Zatiaľ sa nesťažujú. Vnímajú to však ako komplikáciu pri výkone služby. Zo všetkých síl sa snažia, ale je to skutočne fyzicky náročné.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *